ブックタイトルGSIS_2019

ページ
24/92

このページは GSIS_2019 の電子ブックに掲載されている24ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「ブックを開く」ボタンをクリックすると今すぐブックを開きます。

概要

GSIS_2019

17 情報基礎科学専攻Department of Computer and Mathematical Sciences■研究キーワード■■KEYWORDS ■Smartphone application for language learning and a tool for exploratorylearning analytics語学学習用スマートフォンアプリケーションと探索的学習分析ツールField measurement of flock of birds屋外での鳥の群れの計測の様子We study information-theoretic frameworks and its applications to unravel the valuable informationfrom the data collected and generated from complex and diverse natural phenomena, social phenomenaand human activities, especially cases that are transient and difficult to process routinely.(1)Collective dynamics and information theory of complex systemsLooking at a flock of birds and fish, they behave in a complex way, as if they were a single multicellularorganism, exhibiting a well-organized movement or sometimes changing the state disorderly. We aretrying to reveal the information-theoretic structure and the control mechanisms of collective motion inthe group of animals based on the field measurement data. We are also interested in other examples ofcomplex phenomena including biological systems as the research subjects.(2)Learning analytics in IT education and e-learningTo practice effective education with IT or e-learning, it is necessary to improve instruction andeducational contents based on evidence. So, we investigate every different learning activities andmodel them through developing applications and tools for actual educational fields. We also study onmethodology of analytics for these learning activities.Data Science Approach to Information in ComplexSystems本講座では、複雑で多様な自然現象や社会現象、および人間の活動、特に、一過的で定型処理が難しい事例を中心として、そこから収集・生成されるデータを、我々にとって価値の有る情報として紐解き、意味づけ活用するための情報論的な枠組みとその応用について教育・研究している。具体的には、主に以下のテーマに取り組んでいる。(1)複雑系のダイナミクスと情報理論鳥や魚の群れを見ると、あたかも一個体の多細胞生物のように、全体として整然と統制の取れた動きをしたり、ときには、急激に運動の様子を変えたりと、複雑に振る舞う。こうした群れの中で、行動のキュー等の情報がどのように伝搬し、全体としての動きが制御されているのかを、屋外での実測データに基づいて推定する等、生物系も含む複雑な現象に情報論的な観点からアプローチしている。(2)IT 教育・e ラーニングにおける学習分析IT 教育やe ラーニングにおいて効果的な学習を促進するためには、エビデンスに基づく教育・学習内容の改善・高度化が必要となる。そこで、実際の教育現場を対象とした具体的なアプリケーションやツールを開発し、実践を通じて記録される様々な学習行動を分析することで、そのモデル化を行うとともに、そのための分析手法についても開発する。複雑系情報へのデータサイエンスによるアプローチ教 授准教授Prof.Yoshinori HayakawaAssoc. Prof.Takashi Mitsuishi早川 美徳三 石 大Data Science / Complex Systems / Behavior Analysis / Learning Analyticsデータ科学/複雑系/行動分析/学習分析https://www.fdi.is.tohoku.ac.jp/Fundamental Data Informaticsデータ基礎情報学